Råd til festarrangøren
Naturligvis skal I tilrettelægge festen, som netop I ønsker, og følgende er mine erfaringer, som I kan bruge eller se bort fra. - Alt er tilladt, og fester skal jo helst ikke være ens!
Men dog er der ting, man måske ikke lige tænker på, når man skal arrangere en fest. Og når jeg ser hvilke fester, der fungerer godt, er der nogen fællestræk, som jeg gerne vil nævne:
Den rigtige musiker og det rigtige festlokale:
Bestil musiker og festlokale i god tid.
Størrelsen af lokalet, betyder meget: Er det for stort, kommer gæsterne til at sidde langt fra hinanden, og den hyggelige snak bliver vanskeligere. Så er det bedre, at lokalet er for lille - gæsterne sidder tæt og snakken går livligt. Gæsterne tør også bedre at gå ud på dansegulvet, hvis det ikke er for stort...
Bordplanen er vigtig:
Lav en god bordplan, så de folk, der sidder sammen, har let ved at falde i snak med hinanden. Man kan godt sætte Onkel Kurt fra Hirtshals sammen med naboens kone, men hun havde måske lettere ved at sludre med de andre naboer. Sidder gæsterne i grupper, hvor man kender hinanden indbyrdes i forvejen, så er stemningen der fra starten. Skulle der være nogle af gæsterne som ikke liige har kemi sammen, så sæt dem et stykke fra hinanden…
Bordopstillingen betyder meget:
"En 4-længet gård" med alle deltagere langs bordets yderside, kan pyntes utrolig smukt, men der er ingen genbo at tale med. Dem, der sidder over for én, sidder så langt væk, at man kun kan vinke til dem… Man kan kun tale med sine to naboer, og selv om de er dejlige mennesker, kan det godt være svært at holde samtalen i gang. Og taler man med den ene, vender man ryggen til den anden...
Et E-formet bord er rigtig godt, for der har værtsparret nogen ved midtergrenen, som de kan tale med. ( Vælg nogen, som I selv har det hyggeligt med…)
Et U-formet bord lader værtsparret sidde mutters alene, mens gæsterne ved de to lange borde har hinanden at hygge sig med. Hvorfor skulle man sidde og kun kigge på ved ens egen fest? Hvis man placerer gæster over for værtsparret ved hovedbordet, så fungerer det udmærket.
Store, runde borde giver mulighed for en meget smuk opdækning, men igen er der langt til dem på den anden side af bordet. Er lokalet bare lidt rungende, er det uhyre svært at høre, hvad der bliver sagt af genboen - selv når musikken spiller dæmpet.
Mindre, runde borde fungerer fint.
Ved smalle borde går samtalen godt med otte til tyve gæster ved hvert. Bordene kan stilles i sildebensmønster, diagonalt i lokalet som et stort kryds, i vifteform ud fra musikken eller hvordan det nu passer til lokalet. Borddekorationen bliver måske ikke helt så flot, men her kan folk tale sammen, da alle har mindst 5 personer inden for hørevidde.
Er der tale om en mere uhøjtidelig fest, kan værtsparret evt. få to kuverter ved en bordende ved hvert bord, og så gå fra bord til bord, og sætte sig og få en snak med gæsterne under middagen.
Er der placeret to ekstra stole og bestik ved bordenderne, behøver værtsparret kun at tage tallerken og glas med, og på den måde kan de nå at tale med mange flere af deres gæster i festens løb. Til bryllup og sølvbryllup og lignende er det selvfølgelig mest naturligt, at værtsparret sidder sammen, og derfor følges fra bord til bord.
Musikerens placering
Den bedste placering er
1. Midt på en af salens lange sider, hvor der er kort vej mellem gæster og musik. Så kan alle høre musikken, uden at den behøver at være høj. ( Sidder der gæster en halv meter fra højttalerne og andre 30 meter væk, kan musikken let blive for høj for de nærmeste og for svag til de "længst-vækkeste" gæster. )
2. Ved endevæggen, modsat scenetæppet. Så er man fri for at det runger, da scenetæppet dæmper lyde og refleksioner.
Musikeren placeres bedst i højde med gæsterne, hvor han har kontakt med alle. Sidder han i selve salen, kan han høre hvor høj musikken virker, og han har øjenkontakt med de fleste gæster. Det sætter gang i samspillet mellem musiker og gæster og øger den gode stemning.
Uheldig placering
Sidder musikken på en scene, udformet som en hul i væggen, kan han ikke høre ret meget andet end sig selv. Nodebogen umuliggør øjenkontakt med visse af gæsterne og desuden er det svært for musikeren at vide, hvor høj musikken er i salen. - Det samme gælder, hvis musikeren anbringes i lokalet ved siden af og skal spille gennem en døråbning.
Naturligvis er jeg fuldt indforstået med, at det af pladshensyn kan være nødvendigt at musikeren placeres uhensigtsmæssigt, og så vil jeg selvfølgelig gøre hvad jeg kan, for at tingene alligevel fungerer bedst muligt. Jeg har mulighed for at medbringe ekstra højttalere som kan anbringes måske 20 meter fra musikeren. Så kan de fylde et langt lokale med musik, uden at skulle spille højt.
Invitationen
Hvis du skriver musikerens navn og telefonnummer ( Poul Erik Panduro, tlf. 21 65 59 60) på invitationerne, har gæsterne en mulighed for at få en snak med mig på forhånd, hvis de har brug for hjælp til optræden, ekstra mikrofoner, særlig musik, CD-afspiller eller andet. Jeg er altid behjælpelig.
Kaffen
Kaffen indtages bedst i samme lokale, som dansen skal foregå i. Er gæsterne først faldet i snak i de tilstødende lokaler, har de en tilbøjelighed til at blive der, og det kan være svært at få dem hentet tilbage til dansen, og under alle omstændigheder tager det nogen tid. Er de der fra start, er der gang i dansen omgående!
Gør man det på denne måde, går der naturligvis nogle minutter, før bordene er ryddet og der er dækket op til kaffe, men mon ikke mange alligevel trænger til at strække benene, få en smøg, sludre med de øvrige gæster og komme hen og se gavebordet.
Lyset og dansegulvet
Det er rart, hvis lyset i salen kan dæmpes, når dansen går i gang. Det er mere hyggeligt, og da mange af os ikke kan huske alt det, vi lærte på danseskolen, kan for kraftig belysning holde nogen fra dansegulvet. Er det ikke muligt at dæmpe lyset, har jeg altid dansevenligt lys med, så dansegulvet ikke skræmmer.
PS: Det er bedre, at dansegulvet er for lille end for stort!
Toastmaster
En toastmaster er normalt ikke nødvendig, men han kan være dén, der sørger for at få rygerne ud på én gang og komme tilbage efter 5-8 minutter. Ønsker man en toastmaster ved festen, er det vigtigt at vælge én med overblik og situationsfornemmelse, og med en god evne til at samarbejde med serveringen. Som regel glider det hele let uden toastmaster, men der findes heldigvis fantastisk dygtige undtagelser!
Børn
Mindre børn er vidunderlige - men nogle af dem bliver trætte, når middagen trækker ud, og så begynder de at løbe rundt om bordene. Det er meget forståeligt - men kommer der en servitrice med en terrin skoldhed suppe eller sovs, kan børnene komme alvorligt til skade. Endvidere kan børnene blive ramt, hvis de sidder og leger på gulvet ud for serveringspersonalets svingdøre. De kan få fingrene i klemme eller blive ramt af døren.
Derfor er det en god ide lige at præcisere over for forældrene, at de er nødt til at se efter deres børn, så der ikke sker børnene noget…
Er der 6-8 forældre, der jævnligt forlader bordet for at beskæftige sig med ungerne, gå det let ud over roen og samtalen ved bordene. Derfor vælger mange festarrangører kun at invitere de voksne, så de kan nyde festaftenen uden mange afbrydelser.
Fodnote
Til slut vil jeg igen pointere, at jeg ikke har noget ønske om at ville bestemme, hvordan Jeres fest skal afholdes - Det er helt og aldeles op til Jer, og I skal have den fest, I ønsker!
Panduro One-man-band // Fra retro til rock